Erasmus+ w Orchówku
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Orchówku od roku szkolnego 2021/2022 współpracuje ze szkołami z Grecji w ramach programu Erasmus+. W tym roku w ramach projektu „Grupowa mobilność uczniów Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Orchówku” nr proj. 2023-1-PL01-KA121-SCH-000125710 młodzież szkolna oraz kadra nauczycielska mieli okazję wyjechać do Leptokarii w Grecji.
– Projekty, które realizujemy, skierowane są do naszych uczniów, uczennic i nauczycieli, a mobilność uczniów oraz nauczycieli możliwa jest dzięki współfinansowaniu projektów przez Komisję Europejską. Założenia Erasmusa+ to wdrażanie innowacji, nawiązywanie kontaktów międzynarodowych, podnoszenie umiejętności językowych oraz lepsze zrozumienie kultur innych narodów – informuje Andrzej Stanicki, dyrektor Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Orchówku.
W tym roku w ramach programu Erasmus+ odbył się projekt kulturowy przybliżający dziedzictwo narodowe krajów, z których pochodzą szkoły partnerskie. Uczniowie poznawali kulturę innych narodów, konfrontowali swoje poglądy, przekazywali informacje o tradycjach swojego kraju oraz doskonalili znajomość języka angielskiego w rozmowach z uczestnikami projektu. Uczniowie współdziałali w grupach międzynarodowych tworząc różne prace projektowe. Dzieci wyjeżdżały w dniach 7 – 21 kwietnia, a kadra wyjeżdżała na szkolenie w dniach 7 – 21 lipca.
Dzięki przystąpieniu szkoły do programu Erasmus+ uczniowie wyjeżdżają do szkół partnerskich rozsianych po całej Europie. Zwiedzają niezwykłe miejsca i zawiązują nowe przyjaźnie ponad granicami państw.
– Wielu osobom nazwa Erasmus+ kojarzy się z wymianami studenckimi oraz długim pobytem za granicą, a nie z programem dla dwunasto- czy trzynastolatków. Tymczasem program ten z powodzeniem realizowany jest również w szkołach, w tym w naszej – dodaje dyrektor Stanicki.
Teraz, gdy projekt dobiega końca, Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Orchówku podsumowuje możliwości, jakie otworzyły się przed uczniami i kadrą, dzięki przystąpieniu do programu Ersamus+.
Co zyskujemy biorąc udział w programie Erasmus+?
- Nawiązywanie nowych znajomości – automatycznie myślimy tu o znajomościach z rówieśnikami z innego kraju i jest to oczywiście stały element programu. Na wymianach uczniowie przebywają w mniejszych lub większych grupach i dzielą się doświadczeniami z młodzieżą z innych krajów. Później przekłada się to na kontakty w mediach społecznościowych, a także niesie szansę na zawarcie przyjaźni. Nieoczywistą zaletą jest tutaj również poznanie osób z innych klas w naszej własnej szkole! Projekt łączy różnych uczestników (nie zawsze rówieśników) i dzięki temu uczniowie nawiązują relacje poza swoim codziennym kręgiem przyjaciół.
- Doskonalenie umiejętności językowych – nie ma lepszej okazji do sprawdzenia swojej znajomości języka angielskiego oraz szkolenie go niż używanie w codziennej komunikacji. Nie chodzi tylko o sytuacje szkolne, ale także o komunikację z zagranicznymi rówieśnikami i ich rodzinami w trakcie wymian. Cały projekt jest realizowany w języku angielskim, tak więc uczniowie posługują się nim wykonując wszelkie zadania np. video, plakaty, ankiety.
- Rozwój kompetencji miękkich – pojęcie to jest trudne do zrozumienia dla młodych ludzi, ale jest kluczowe w ich rozwoju zawodowym. Kreatywność, współpraca w grupie, motywacja do działania, umiejętność zarządzania czasem – to tylko niektóre elementy, które rozwijamy w projekcie w sposób bardzo naturalny.
- Rozwój osobisty – jest powiązany z kompetencjami miękkimi, choć zwracamy tu też uwagę na inne aspekty. Dzięki wyjazdom i przyjmowaniu u siebie gości uczniowie stają się bardziej otwarci, przełamują indywidualne bariery, np. stres w prezentowaniu własnej pracy czy też w posługiwaniu się językiem angielskim. Młodzi ludzie odkrywają także swoje mocne strony, u jednych może to być liderowanie w grupie przy wykonywaniu zadania, u innych projektowanie 3D. Młodzież ma też okazję poznać ludzi różnych kultur i temperamentów,
a także różne miejsca w szkolnym i pozaszkolnym środowisku. - Poznanie nowych narzędzi i programów – w dobie powszechnej cyfryzacji koniecznym i naturalnym jest poznawanie nowych narzędzi. Pracując przy projekcie nasi uczniowie samodzielnie tworzyli prezentacje i ankiety online. Niejednokrotnie uczniowie sami wychodzili z inicjatywą. Na przykład tworząc „chmury słów”, odkryli WordArt, a przy realizacji filmików korzystali z VideoShow.
Podniesienie świadomości i zdobywanie nowej wiedzy – projekt jest okazją do połączenia wiedzy z różnych dziedzin, zastosowania jej w praktyce czy też szlifowania nabytych wcześniej umiejętności.